top of page

De pedagogen die ons hebben geïnspireerd

Daisy’s Daycare is geïnspireerd door drie pedagogen; Lev Vygotsky (1896-1934), Loris Malaguzzi met de “Reggio Emilia Approach” (1920-1994) en Emmi Pikler (1902-1984). We hebben verschillende elementen uit de theorieën weten te combineren en zo een prachtige theoretische basis weten te vormen voor onze pedagogische aanpak bij Daisy’s Daycare. 

"De meest effectieve en betekenisvolle ontwikkeling vindt plaats binnen de zone van naaste ontwikkeling."

Lev Vygotsky - Theorie van de "zone van naaste ontwikkeling"

Bij Daisy’s Daycare laten we ons inspireren door de theorie van de Russische psycholoog Lev Vygotsky, en in het bijzonder zijn concept van de zone van naaste ontwikkeling (ZNO). Vygotsky benadrukt dat elk kind uniek is en zijn eigen tempo en manier van leren heeft. De ZNO beschrijft het gebied tussen wat een kind al zelfstandig kan en wat het met de juiste begeleiding kan bereiken. Binnen deze zone vindt de meest effectieve en betekenisvolle ontwikkeling plaats. 

Het is essentieel om kinderen te ondersteunen binnen hun eigen ZNO, omdat te eenvoudige taken hen niet uitdagen en te moeilijke taken frustratie of faalangst kunnen veroorzaken. Door precies de juiste mate van begeleiding en uitdaging te bieden – ook wel scaffolding genoemd – helpen we kinderen niet alleen nieuwe vaardigheden te leren, maar versterken we ook hun zelfvertrouwen en plezier in het leren.  

 

Deze benadering vereist dat we elk kind als individu zien en voortdurend observeren wat het kind al kan, waar hij of zij ondersteuning nodig heeft en hoe we hen kunnen begeleiden om net boven hun huidige niveau te groeien. Buiten de ZNO handelen kan juist schadelijk zijn, omdat het het kind overweldigt of ontmoedigt. 

pedagogen.jpg
Madelief blauw symbool.png

"Taal is niet alleen een communicatiemiddel, maar ook een krachtig instrument voor denken en leren."

Pedagogen2.jpg
Madelief blauw symbool.png

Sociaal leren en de rol van taal in ontwikkeling 
Naast de zone van naaste ontwikkeling benadrukt Vygotsky het belang van sociaal leren en de cruciale rol van taal in de ontwikkeling van kinderen. Volgens zijn theorie ontwikkelen kinderen zich niet alleen door zelfstandig te ontdekken, maar vooral door interactie met anderen. Door samen te spelen, te praten en te leren van volwassenen en leeftijdsgenoten, ontdekken kinderen nieuwe perspectieven en vaardigheden. Bij Daisy’s Daycare moedigen we daarom samenwerking en sociale interactie aan. In onze kleine groepen creëren we een omgeving waarin kinderen elkaar kunnen inspireren, uitdagen en ondersteunen. 

Taal speelt daarbij een centrale rol. Vygotsky zag taal niet alleen als een communicatiemiddel, maar ook als een krachtig instrument voor denken en leren. Via taal geven kinderen betekenis aan hun ervaringen, leren ze hun gedachten te ordenen en ontwikkelen ze hun probleemoplossend vermogen. Onze pedagogisch medewerkers gebruiken taal bewust om kinderen te begeleiden in hun leerproces, bijvoorbeeld door vragen te stellen, gesprekken aan te moedigen en nieuwe woorden en begrippen te introduceren. We zullen dagelijkse lees momenten inzetten en daarmee de taalontwikkeling stimuleren. 

We zien het als onze taak om een taalrijke omgeving te creëren waarin kinderen niet alleen leren praten, maar ook leren denken door taal. Op deze manier dragen we bij aan zowel hun cognitieve als sociale ontwikkeling, en leggen we een stevige basis voor hun toekomstige groei. 

Bij Daisy’s Daycare werken we bewust vanuit deze visie, omdat het ons in staat stelt om een veilige, geborgen en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind zich gezien en gewaardeerd voelt. Door zorgvuldig in te spelen op de behoeften en mogelijkheden van ieder kind, kunnen we hen helpen zich optimaal te ontwikkelen. 

Loris Malaguzzi met de “Reggio Emilia Approach 

De Reggio Emilia-benadering draait om het creëren van een inspirerende leeromgeving waarin kinderen, leraren en ouders samen leren en groeien. Het benadrukt creativiteit, samenwerking en de individuele potentie van ieder kind. 

 

De visie van Daisy’s Daycare is geïnspireerd door Loris Malaguzzi, met de Reggio Emilia-benadering. Loris Malaguzzi was een Italiaanse filosoof en is de grondlegger van deze werkwijze. De Reggio Emilia- benadering is de pedagogiek van het luisteren. De nadruk wordt gelegd op het luisteren in plaats van het vertellen. De benadering van Reggio Emilia gaat uit van het complete kind en ziet kinderen als talentvolle mensen, als kleine onderzoekers. De aandacht richt zich vooral op wat kinderen kunnen, niet op wat kinderen niet kunnen. Als pedagogisch medewerker sluit je zo goed mogelijk aan bij de eigenheid en creatieve vaardigheden van het kind en wat elk individueel kind bezighoudt. Dat betekent dat je goed kijkt naar kinderen. Je moet goed kunnen luisteren, actief meedoen met activiteiten uitvoeren en observeren.  

 

Alle observaties worden vastgelegd in een dossier. Als begeleider creëer je situaties waar kinderen zichzelf mogen laten horen en waar ze zich kunnen uiten. De kinderen geven zelf aan wat ze willen, je bereid zelf dus weinig activiteiten voor. Je moet altijd openstaan voor iets nieuws, iets creatiefs. Je kijkt hoe kinderen leren en past daar je activiteiten op aan. (ThiemeMeulenhoff, 2019) (Becker, 2018) 

"Kinderen beschikken over de innerlijke kracht om de wereld om zich heen te ontdekken en zich op hun eigen unieke manier te ontwikkelen."

Emmi Pikler 
Bij Daisy’s Daycare laten we ons inspireren door de pedagogische filosofie van Emmi Pikler, een pionier in de zorg voor jonge kinderen. Haar benadering benadrukt de natuurlijke, zelfstandige ontwikkeling van het kind, waarbij respect en vertrouwen centraal staan. 

Pikler geloofde dat kinderen van nature competent en capabel zijn om hun eigen ontwikkeling te sturen, zolang ze de ruimte krijgen om dit in hun eigen tempo te doen. In plaats van kinderen voortdurend te sturen of te corrigeren, is het onze taak als opvoeders om hen een veilige, rustige en zorgzame omgeving te bieden waarin zij zelf kunnen ontdekken en groeien. Deze visie sluit naadloos aan bij onze overtuiging dat rust, structuur en vertrouwen op de groep essentieel zijn voor een gezonde ontwikkeling. 

Bij Daisy’s Daycare moedigen we kinderen aan om hun eigen ritme te volgen en zelfstandigheid te ontwikkelen. Dit doen we door activiteiten en interacties zorgvuldig af te stemmen op hun behoeften en mogelijkheden, zonder hen te overhaasten. Tegelijkertijd bieden onze pedagogisch medewerkers de benodigde ondersteuning en aanwezigheid, zodat kinderen zich altijd gezien, gehoord en veilig voelen. 

Door te werken vanuit Pikler’s visie leggen we de nadruk op respect voor het kind als individu. We vertrouwen erop dat elk kind over de innerlijke kracht beschikt om de wereld om zich heen te ontdekken en zich op zijn of haar eigen unieke manier te ontwikkelen. Dit vertrouwen vormt de basis van een liefdevolle en stimulerende opvangomgeving, waarin kinderen vrij kunnen bloeien. 

Iedere Psycholoog heeft een eigen prachtige theorie. Door allemaal verschillende theorieën van verschillende psychologen naast elkaar te leggen, kunnen wij de rust, ruimte voor eigen ontwikkeling en beste zorg bieden voor ieder individueel kind.  

bottom of page