top of page
ontwikkelinggerichte zorg1.jpg

Ontwikkelingsgerichte zorg

Het is van groot belang dat we ontwikkelingsgerichte activiteiten aanbieden die zijn afgestemd op de behoeften en ontwikkelingsfasen van elk kind. Dit betekent dat we activiteiten kiezen die aansluiten bij wat een kind al kan en tegelijkertijd uitnodigen tot nieuwe uitdagingen, zodat ze in hun eigen tempo kunnen groeien.

"Uitdaging stimuleert groei, elke dag een stapje verder."

Door dagelijks één activiteit aan te bieden die gericht is op een specifiek ontwikkelingsgebied, geven we kinderen de kans om zich gericht te ontwikkelen op verschillende domeinen, zoals motoriek, taal, sociaal-emotionele ontwikkeling of cognitieve vaardigheden.​Deze activiteiten worden zorgvuldig geselecteerd en vallen altijd binnen de zone van naaste ontwikkeling. Dit betekent dat de activiteit aansluit bij wat een kind al kan, maar tegelijkertijd net iets boven zijn of haar huidige niveau ligt, zodat het kind wordt uitgedaagd om nieuwe vaardigheden te leren. Het is hierbij belangrijk dat de activiteit uitdagend, maar haalbaar is, zodat het kind niet overweldigd raakt, maar wel gestimuleerd wordt om verder te groeien.​Door elke dag een activiteit aan te bieden die focust op een ander ontwikkelingsgebied, zorgen we ervoor dat kinderen breed worden gestimuleerd en de kans krijgen om in verschillende aspecten van hun ontwikkeling vooruitgang te boeken. Bovendien biedt het een gestructureerde manier voor pedagogisch medewerkers om de voortgang van elk kind te volgen en gerichte ondersteuning te bieden waar nodig.​We hebben bij Daisy’s Daycare één keer in de twee maden een nieuw thema. We streven ernaar om alle activiteiten die bedacht worden aan te laten sluiten aan het thema. Iedere eerste maandag (of eerstvolgende dag dat we open zijn) van de maand krijgt de groep een activiteitenschema voor een maand. Alle activiteiten schema’s zijn per leeftijdsgroep gebonden. Op dit schema staan ca. 30 activiteiten waar de pedagogisch medewerkers uit kunnen kiezen. Een pedagogisch medewerker kijkt naar de behoeftes van de kinderen en de loop van de dag en kiest hier een passende activiteit uit, uit het activiteitenschema.​Op deze manier dragen we bij aan een gebalanceerde en holistische ontwikkeling van kinderen, die hen in staat stelt om met vertrouwen en plezier nieuwe vaardigheden te ontdekken en verder te ontwikkelen.​Schermtijd inzetten tijdens de activiteiten is iets waar de pedagogisch medewerkers heel bewust mee om gaan. Kinderen onder de 2 jaar hebben geen schermtijd, kinderen van 2 tot 4 jaar krijgen maximaal 10 minuten op een dag hebben. Deze schermtijd zal enkel ingezet worden als educatief middel tijdens de activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan een kort filmpje waar je een bloem versneld ziet bloeien of een zon langs de aarde ziet gaan.​​​

"Vrij spel is de motor van creativiteit, groei en zelfvertrouwen."

Het belang van het vrije spel

Veel mensen denken dat je alleen werkt aan de ontwikkeling van een kind door ontwikkelingsgerichte activiteiten aan te bieden. Dit is echter niet waar.  Vrije spel is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 4 jaar, omdat het hen de vrijheid en ruimte biedt om te ontdekken, te experimenteren en te leren op hun eigen tempo. Dit soort spel wordt gedreven door de nieuwsgierigheid en creativiteit van het kind zelf. Het is een van de belangrijkste manieren waarop jonge kinderen hun omgeving verkennen en de wereld om hen heen begrijpen.

​

Vrij spel bevordert de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Tijdens vrij spel leren kinderen door te experimenteren en te verkennen, wat hen helpt bij het ontwikkelen van probleemoplossende vaardigheden en het versterken van hun geheugen en concentratie. Of het nu gaat om het bouwen van torens met blokken of het verzinnen van verhalen tijdens rollenspel, kinderen ontwikkelen op deze manier belangrijke cognitieve vaardigheden die hen helpen de wereld om zich heen te begrijpen.

​

Daarnaast is vrij spel cruciaal voor de sociale ontwikkeling. Het biedt kinderen de mogelijkheid om met andere kinderen te interageren, te delen, samen te werken en conflicten op te lossen. Deze sociale vaardigheden zijn essentieel voor hun emotionele groei en voor het leren van basisprincipes zoals het samen spelen samen delen, samenwerken en communiceren.

​

Motorische vaardigheden worden ook versterkt door vrij spel. Bij activiteiten zoals rennen, springen, klimmen of het bouwen met kleine voorwerpen, ontwikkelen kinderen hun fijne en grove motoriek. Dit heeft niet alleen invloed op hun fysieke gezondheid, maar ook op hun zelfvertrouwen en onafhankelijkheid.

​

Bovendien ondersteunt vrij spel de emotionele ontwikkeling van kinderen. Het stelt hen in staat om emoties te uiten en te verwerken, bijvoorbeeld door te spelen dat ze een bepaald rol aannemen (zoals een dokter of een ouder), wat hen helpt om verschillende situaties en gevoelens te begrijpen. Vrij spel biedt een veilige ruimte voor kinderen om hun eigen wereld te creëren, wat hen helpt om zelfvertrouwen en een gevoel van autonomie te ontwikkelen.

​

Vrije spel is dus van groot belang voor de algehele ontwikkeling van jonge kinderen. Het stimuleert hun creativiteit, zelfexpressie en zelfvertrouwen, en zorgt ervoor dat ze zowel individueel als sociaal groeien. Het biedt een fundament voor het leren van belangrijke levensvaardigheden die hen later in hun ontwikkeling zullen helpen.

Voorlezen

De taalontwikkeling van een kind van 0 tot 4 jaar wordt erkend als een van de belangrijkste aandachtsgebieden. Bij Daisy’s Daycare doen er alles aan om een stimulerende en ondersteunende omgeving te bieden die de taalontwikkeling van ieder kind bevordert. Dit doen we niet alleen door gevarieerde taalactiviteiten aan te bieden in het activiteitenschema, die aansluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van de kinderen, maar ook door te streven om in ons dagritme minimaal 2 keer per dag voor te lezen aan de kinderen. Dit kunnen de pedagogisch medewerkers doen door bijvoorbeeld het ‘Goedemorgen gesprek’ af te sluiten met het lezen van een boek, voor te lezen voordat de kinderen gaan slapen of een rust moment in te plannen tijdens het spelen of eten.

​

Al deze aspecten bij elkaar zorgen ervoor dat we een ontwikkelingsgerichte zorg kunnen bieden aan kinderen van 0 tot 4 jaar, op het hoogste haalbare niveau.

2.png
ontwikkelingsgerichte zorg 2.jpg

"Voorlezen opent de deur naar taal, verbeelding en groei."

18.png
final banner.png
7.png

Kom gezellig kennismaken! Plan een rondleiding en ervaar zelf onze warme en liefdevolle opvang.

bottom of page